Artikkelit

Janika Siro: Läppärikokemuksia lukionpenkiltä

Varmasti jokainen lukion tänä syksynä
aloittava oli todella innoissaan, kun sai ensimmäisen kerran uuden
kannettavansa käsiinsä. Tuolloin ei kyllä oikeastaan vielä osattu ajatella sen
asemaa opiskelussa, ainoastaan sitä, kuinka on kiva saada ikioma kone. Nyt
asenne on kuitenkin muuttunut: innostuksen lisäksi tietokonetta on oppinut
tavallaan kunnioittamaan opiskelun välineenä.

Itse saatoin olla alussa hieman
skeptinen tietokoneen käyttämisestä koulussa ja epäilin, onnistuuko
muistiinpanojen kirjoittaminen ja tehtävien tekeminen tietokoneella laisinkaan.
Ostin varmuuden vuoksi jokaiseen aineeseen vihon, mutta kovinkaan monessa vihossa
ei ole nyt ensimmäisen jakson jälkeen yhtä ainutta merkintää. Toki joissakin
aineissa on näppärää, kun tietokoneen lisäksi on vihko, johon laatia kaavioita
tai tehdä tehtäviä, mutta kannettava on osoittautunut todella näppäräksi myös muistiinpanojen
teossa. Tietenkään kaikki eivät opi samalla tavalla, eikä tietokonekaan
välttämättä sovi kaikille. Kuitenkin omalta osaltani kannatan ehdottomasti sen
käyttöä. Kun muistiinpanot on nopeammin kirjoitettu, pystyy keskittymään myös
kuuntelemiseen paremmin, puhumattakaan kaikesta lisämateriaalin määrästä, mitä
netistä on mahdollista saada etsiessään nopeasti lisätietoa käsiteltävästä
aiheesta. Esimerkiksi väliaikafossiilien ymmärtäminen olisi helposti voinut
olla hankalaa, jollei samaan aikaan olisi pystynyt katsomaan varsieväkalojen
kuvia, tai jokin tietty metsätyyppi on vaikea hahmottaa ilman valokuvaa
kyseiseltä alueelta.

Totta kai tietokoneen käyttö tuo
mukanaan myös ongelmia. Vaatiihan se paljon itsehillintää olla surffailematta
koko aikaa Facebookissa ja muilla elämää tärkeämmillä sivustoilla, kun ne ovat
koko ajan saatavilla. Siitä huolimatta näen kannettavan mukanaan tuomat hyödyt
paljon suuremmiksi kuin haitat. Aina riittää niitä, jotka eivät jaksa keskittyä,
vaan piirtelevät kukkasia vihonkulmaan tai suttaavat kirjoja, enkä usko heidän
määränsä lainkaan lisääntyneen tietokoneen käyttämisen myötä, pikemminkin
päinvastoin. Koen itse keskittymisen helpommaksi, kun päästään etenemään hieman
nopeammassa tahdissa ja opettaja voi samalla jakaa netissä kuvia, kaavioita ja
muuta oheismateriaalia. Samalla kehittyvät nykypäivänä niin tarpeelliset
tietokoneenkäsittelytaidot, mikä puolestaan antaa valmiuden tehdä yhä
useammanlaisia tehtäviä ja töitä tietokoneiden välityksellä. Hieman
liikuntarajoitteisena ihmisenä olen myös huomannut koneella kirjoittamisen
paljon käsille ja nivelille kevyemmäksi vaihtoehdoksi kuin isoveljensä käsin
kirjoittamisen. Tämän lisäksi läppärin kanssa, uskokaa tai älkää, saa paremman
työskentelyasennon: itselläni ainakin ovat niska-hartiaseudun lihakset olleet
paremmassa kunnossa kuin aikoihin.

Kun kestävä kehitys on pinnalla,
haluan tuoda esille myös ekologisen puolen sähköisissä muistiinpanoissa. Vaikka
sähköä kuluukin entistä enemmän, ovat materiaalikulut paljon pienempiä kuin
kolmen vuoden vihkoihin menisi. Tästä johtuen on taas muutama puu enemmän
pystyssä oppilasta kohti – muutoksen koskiessa kokonaista koulua voidaan puhua
jo metsistä. Niiden säilyminen on kuitenkin elintärkeää meille, ja sen vuoksi
näen tietokoneiden hankkimisen paitsi käteväksi myös vastuulliseksi ratkaisuksi
pyrkiessämme kohti ekologisempaa ja ”vihreämpää” elämää.

Nyt kaikilla halukkailla on
tasapuolinen mahdollisuus käyttää niin tunneilla kuin kotonakin
tuntityöskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen tietokonetta. Kuitenkin myös
käsin saa kirjoittaa, ja hyvä näin: jokainen tuntee itse parhaiten
oppimistyylinsä, ja mikäli tuntee, ettei tietokone sovi opiskeluun, voi
huoletta pitäytyä hyväksi koetussa käsin kirjoittamisessa. Edistys vaatii
kuitenkin kokeiluja, niin hyviä kuin huonojakin, ja tämä askel opiskelun
modernisoimisessa on ainakin omasta mielestäni osoittautunut ehdottomasti
positiiviseksi valinnaksi.

Yhdeksäsluokkalaiset tutustumassa Vammalan lukioon syksyllä 2012

Yhdäksäsluokkalaisia Vammalan lukuiollaVammalan lukio täyttyi iloisista yseistä 9.10. Tututstujille tarjottiin tiivis selvitys, miksi lukio on hyvä valinta toisella asteella: Lukio tarjoaa suoran reitin yliopistoihn ja ammattikorkeakouluihin. Korkeakoulutus mahdollistaa tuhannet erilaiset mielenkiintoiset työtehtävät ja ammatit. Korkeakoulutetulla on työelämässä vapaus jopa itse luoda ja kehittää omat tehtävänsä.

Innolukio haastaa Vammalan lukion opiskelijat ideoimaan

 

 

 

Vammalan lukio osallistui muiden Suomen lukioiden tavoin Innolukion avajaisiin virtuaalisesti. Avajaiset lähetettiin Espoon  Barona Areenalta, jossa oli paikalla noin 5000 opiskelijaa . Tilaisuutta seurasi verkkolähetyksen kautta noin 100 000 lukiolaista.

 

Innolukio on Opetushallituksen rahoittama hanke, jonka tarkoitus on haastaa lukiolaiset luovuuteen ja ongelmanratkaisuun. Innolukio on lukiolaisille maksuton oppimisympäristö.

 

 Innolukion avajaisissa kuultiin, että  tässä projektissa on tarkoitus antaa lukiolaisille käytännön toimintaa teoreettisen opiskelun vastapainoksi. Innolukio kannustaa ideointiin, kyseenalaistamiseen ja yhteisöllisyyteen. Tarkoitus on projektin myötä korostaa lukiolaisten merkitystä tulevaisuuden tekijöinä. Se tarjoaa uusia virikkeitä jatko-opiskeluun ja työelämään sijoittumiselle. Innolukio –hankkeen keskeinen tarkoitus on luoda yhteyksiä lukiolaisten ja yritysten ja yliopistomaailman välille. Hankkeessa on tarkoitus käyttää lukiolaisten luovuutta kansallisena voimavarana.

 

Käytännössä joka viikko julkaistaan Innolukion verkkosivuilla ideointitehtävä, johon lukiolaisten toivotaan osallistuvan. Palkintoja on luvassa parhaille ideoille. Innolukio toimii julkaisualustana ideoille. Varsinaisesti toiminta alkaa 10.9. Toiminnan on pääosin tarkoitus tapahtua lukiolaisten vapaa-ajalla.

 

 

 

Ensimmäiset ideointitehtävät kuultiin pääministeri Kataiselta. Hän haastoi lukiolaiset ideoimaan ratkaisuja ja toimenpiteitä, joilla voitaisiin estää nuorten syrjäytymistä. Toinen pääministerin antama tehtävä pyrkii etsimään ratkaisuja julkisten palvelujen kehittämiseksi käyttäjäystävällisemmiksi, tehokkaammiksi ja ekologisemmiksi.

 

Avajaisissa kuultiin myös Innovaatiolevottomuuden julistus, johon lukioissa sitoudutaan.

 

Me lukiolaiset lupaamme että:

 

  • Luovumme älyllisestä laiskuudesta, emmekä hyväksy sitä myöskään opettajiltamme
  • Etsimme rohkeasti uusia tapoja ratkaista erilaisia haasteita
  • Emme pelkää epäonnistumisia
  • Suhtaudumme älyllisen uteliaasti kaikkeen uuteen ja haastavaan
  • Lupaamme olla kriittisiä ja kyseenalaistaa vanhoja totuuksia
  • Jaamme osaamisemme muiden kanssa, sillä yhdessä tehden saamme paljon aikaan
  • Vaadimme että näkemyksemme otetaan huomioon koulutuksen kehittämisessä
  • Arvostamme kaikkea työtä ja odotamme että myös meidän työtämme arvostetaan
  • Vaadimme että Suomessa panostetaan vihdoin myös lukiokoulutukseen, sillä meissä on tämän maan tulevaisuus

 

Sastamalan verkostolukio zumbasi,geokätkeili, nyrkkeili,voimaili, kalasti, meloi, pulahti, joogasi, rentoutui ja kuunteli

 

Sastamalan verkostolukion opiskelijat ja opettajat olivat kokoontuneet Vammalan lukiolle viettämään hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvää teemapäivää 31.5.  Päivän aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus osallistua erilaisiin työpisteisiin aamupäivällä ja iltapäivällä.

Jumpan ja hikoilun keskeltä kokoonnuttiin välillä saliin kuulemaan Kaarina Karjulan vangitsevaa luentoa  Kaarlo Sarkiasta.  Paikkakuntamme kuuluisan runoilijan 110-vuotisjuhlavuotta vietetään tänä vuonna.Luento sopi hyvin Sastamalan verkostolukion yhteiseen päivään, koska Kaarlo Sarkia on kotoisin Kiikasta ja Äetsän Sarkia-lukio on nimetty runoilijan mukaan. Kaarlo Sarkia kävi Tyrvään yhteiskoulun, joka myöhemmin on saanut nimekseen Vammalan lukio.

 

 

 

Teemapäivän aikana Vammalan lukion järven puoleiselle pihalle istutettiin kaksi omenapuuta tiedon puiksi.  Puiden istutuksessa  mukana olivat   kasvatusjohtaja Pekka Kares, rehtori Anni Virnes ja oppilaskunnan edustajina Aleksi Sandroos ja Vilja Seppä. Aiemmin koulun pihalla on ollut omenapuita, mutta ne oli jouduttu kaatamaan, kun olivat jo lahoja ja viimeisin kärsi pienessä tulipalossa niin, että  se ei  ollut enää kaunistus. Nyt oli aika istuttaa uudet puut, joista sitten myöhemmin lukiolaiset saavat rouskuttaa välipaloja niin kuin ennenkin on tehty.

 

 

Päivän aikana pari ryhmää ehti saada todella korkeatasoista ohjausta nyrkkeilyyn ja potkuihin, kun nelinkertainen taekwon -don maailmanmestari Ismo Mäkelä piti iskuista ja potkuista  hikitreeniä. Joukko näytti lämpiävän jo parissa minuutissa, jonka aikana iskettiin nyrkeillä parin kädessä pitämään maaliin.

Aamun  pienessä koleudessa ulkona  voimatankotreenaajat aloittivat  Timo Järvisen johdolla.  Tässä harjoitusryhmässä näytti tulevan myös lämmin tosi nopeasti. Voimatankoharjoittelua voi suositella kaikille. Tankoja on eri painoisia. Naisten tanko aloittelijalle kirjoittajan koettelun perusteella voisi olla 4 kilon painoinen.

 

 

 

Myös zumbaajat uskaltautuivat ulkosalle jo aamusta. Päivi Nurmisto innosti latinorytmisellä musiikilla ja pirteillä liikkeillä ison joukon rentoon liikkumiseen.  Näky oli todella kaunis, kun alkukesän vihreydessä veden äärellä tanssi iloisia nuoria ihmisiä.

 

 

 

 

 

Geokätkentää ohjasi Timo Niemimaa.  Opiskelijat etsivät Timon kaupungille  piilottamia kohteita GPS-paikantamislaittein.  Kaikki löysivät kohteet ja osasivat vielä takaisin koululle.

Koulutiloista poissa saivat olla myös melojat ja kalastajat. Melonnassa tapahtui  vain yksi pikku pulahdus. Kalastuksessa päivä sai mukavan päätöksen, kun viimeisillä minuuteilla Urho Jääskeläinen veti saaliiksi mahtavan kirjolohen. Tämän tiedon kertoi kalastuksen vetäjä Ali Hautala. Ei siis ollut pelkkä kalajuttu.

Joogan ja rentoutuksen parissa ei tarvinnut hikoilla. Saara Lehtola ohjasi joogatunnit ja Maiju Tervala ja Matti Kaappola rentouttivat omia ryhmiään luokkatilassa patjoilla. Komisario Pauli Pitkäkoski ohjeisti  paria ryhmää vaaratilannekäyttäytymiseen. 

Päivä oli varmasti normaalista koulupäivästä poikkeava. Iloinen puheensorina kuului, kun päivän päätyttyä koulu alkoi tyhjentyä hikisistä tai rentoutuneista osallistujista. Lukukausi ei vielä päättynyt.

Vammalan lukiolaisia tutustumassa ennakkoon Tampereen asuntomessuihin

 Vammalan lukiolaisia ennakkoretkellä Tampereen asuntomessualueella.

Vammalan lukion opinto-ohjauksen valinnaiselta kurssilta tehtiin retki 15. 5.  Tampereen asuntomessualueelle. Kaikki ei ollut  ihan vielä valmiina, koska asuntomessut avataan Tampereella vasta heinäkuun 13.päivä ja kestävät kuukauden ajan.  Vammalan lukiolaiset saivat kuitenkin jo esimakua messuista.

Opiskelijat pääsivät kurkistelemaan jo valmiisiin taloihin ja peräti nuuhkimaan keskeneräisten talojen seinämaaleja.

                                                                 Aleksi Sandroos ja Liisa Heikkinen nuuhkimassa Uulatuotteen ulkomaaleja

Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi esitteli seikkaperäisesti aluerakentamisen vaiheita. Opiskelijat saivat selvitystä, minkälaisia eri alojen osaajia ja koulutuksen omaavia on tarvittu, kun metsästä on rakennettu suuri asuinalue. On tervittu maankäytön suunnittelijoita, kaavoittajia, maanmittausalan erikoisosaajia, yhdyskuntarakentamisen osaajia, monenlaisia insinöörejä, rakentajia, sisustajia, viestintäalan erkoisosaajia jne.

Asuntomessualue on osa uutta Vuoreksen asuinaluetta, jota on alettu suunnitella jo 10 vuotta sitten.

Messualueen ja koko Vuoreksen alueen suunnittelussa on otettu huomioon ekologiset arvot. Tästä on esimerkkinä erikoinen maanalainen jätteiden putkikeräysjärjestelmä, jonka ansiosta alueella ei sitten pörrää jäteautoja. Putkikeräyssysteemi on myös hygieninen. Monet asunnot on suunniteltu erityisen energiapiheiksi. Alueelta löytyy useita passiivienergiataloja ja kaksi nollaenergiataloa.

Nykytekniikka nopeine verkkoyhteyksineen  on asukkailla  heti käytössä. Kaupunginosan katuvalot  on led-valoja, jotka ovat energiakulutukseltaan vähäisiä.

Luontoa huomioidaan myös hulevesien käsittelyssä. Sade- ja valumavesiä viivytetään ja imeytetään painanteissa, tulvaniityillä sekä maanalaisissa kaivannoissa. Näin estetään läheisten vesistöjen kuormittuminen.

Vammalan lukiolaiset saivat laajan katsauksen monenlaisiin rakentamiseen ja asumiseen liittyviin ympäristö- ja liikennesuunnitteluasioihin.

 

 

Vammalan lukion opiskelija Santeri Maatsola valittiin karsintojen kautta biologian olympialaisiin Singaporeen heinäkuussa 2012

 

KUNNIAA JA MENESTYSTÄ

Tammikuussa pidetyissä kansallisissa biologiakilpailuissa Vammalan lukion  opiskelija Santeri Maatsola saavutti menestystä, ja hänet kutsuttiin huhtikuussa pidettyyn 2 viikkoiseen valmennukseen Helsingin yliopistoon yhdessä 10 muun suomalaisen lukiolaisen kanssa. Tästä valmennusjoukosta valittiin 4 opiskelijaa edustamaan Suomea kansainvälisissä biologian olympialaisissa. Santeri Maatsola on yksi Suomen joukkueen edustajista heinäkuussa 2012 Singaporessa pidettävissä kisoissa.

Miina-Liisa Värelän konsertti liikutti kyyneliin haltioituneen yleisön

 

 

Sunnuntaina Vammalan lukion Kannatusyhdistys järjesti mahtavan konsertin yli satavuotiaan  flyygelin kunnostuksen johdosta. Esiintyjinä olivat Vammalan lukion entiset opiskelijat sopraano Miina-Liisa Värelä ja sopraano, pianisti, lukion musiikin lehtori Elisabet Rantanen. Yleisö sai nauttia monipuolisesta konsertista, joka herätti tunteita herkästi ja jopa riehakkaasti. Moni pyyhi silmäkulmiaan esityksen aikana.

Tervehdyspuheessaan Sastamalan kaupungin kultturijohtaja Arja Valtonen  esitteli esiintyjät ja flyygelin näin:

JUHLAN AIKA

Arvoisat juhlan taiteilijat ja kutsuvieraat, arvoisa konserttiyleisö,

Sydämellisesti tervetuloa Keväiseen Juhlakonserttiin!

 

Nyt on juhlan aika. Vammalan lukion Kannatusyhdistys järjestää flyygelin vihkimiskonsertin ja olemme saaneet juhlakonsertin esiintyjävieraaksemme upean sopraanon Miina-Liisa Värelän, tervetuloa!

 

Vammalalaissyntyinen Miina-Liisa Värelä kävi lukionsa tässä Vammalan lukiossa ja nyt hän viimeistelee maisteri-opintojaan Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa.  Sopraano Miina-Liisa Värelä on jo useasti palkittu. Hän voitti arvostetun Timo Mustakallio -laulukilpailun heinäkuussa 2011. 

Kesällä 2009 hän saavutti 1. palkinnon Kangasniemen laulukilpailussa. Lappeenrannan laulukilpailussa 2010 Värelä lauloi finaalissa ja sai erikoispalkinnon. Kesällä 2010 Miina-Liisa Värelä valittiin kansainväliseen Belvedere-laulukilpailuun Wienissä, mistä hän sai stipendin.

Värelä lauloi lokakuussa 2010 oopperakonserteissa Sveitsissä. Hän on konsertoinut myös Sävel-Sastamalan konserttisarjassa Sastamalan Pyhän Marian kirkossa. Tänä kesänä Miina-Liisa Värelää kuullaan myös Savonlinnan oopperajuhlilla.

 

Värelän säestäjänä toimii Sastamalan verkostolukion Vammalan lukion musiikin lehtori Elisabet Rantanen. Sopraano ja pianisti Elisabet Rantanen laulaa ja soittaa eri kokoonpanoissa ja Rantanen johti Vammalan Kamarikuoroa 15 vuotta ansiokkaasti ja tunteella.

 

Juhlaan on aihetta lukion yli satavuotiaan arvokkaan flyygelin, Steinwayn kunnostuksen johdosta. Flyygeli on saatu yhteiskoululle lahjoituksena Tyrvään konserttikannatusyhdistykseltä. Koulurakennuksen tulipalosta pelastuivat aikanaan vain jonkin verran arkistoa ja juhlasalista tämä flyygeli.

Flyygeli on palvellut lukuisissa konserteissa ja koulun juhlissa jo yli vuosisadan ajan. 2000-luvulla koneisto alkoi olla jo niin huonossa kunnossa, etteivät kaikki vasarat ja kielet toimineet kunnolla.  Viime vuonna lopulta kertyi säästöön remontin kustannukset. Koko koneisto vaihdettiin eli soitin on nyt sisäpuolelta aivan uusi, mutta ulkokuori on arvokkaasti ikääntynyt. Flyygelin kunnostustyöstä vastasi Matti Kyllönen & Pianonikkareiden flyygelinhuolto Järvenpäässä.

 

Nyt hyvä konserttiyleisö saamme kuulla upeaa sopraanoa ja uudistettua flyygeliä.

Nauttikaa ja viihtykää!

Olkaa hyvä!